Instagram-szülők

Anyainfluenszerek hódítanak az Instagramon és a TikTokon. Posztjaikban a tökéletes életet mutatják be: gyereknevelés, háztartás, munka, sportos partnerkapcsolat és trendi barátok. Egyes követő anyák viszont elbizonytalanodnak: mi ebből az igazság, és mi csak látszat? Mit közvetít a közösségi média, és mit lát ebből a néző?
Instagram-szülők

Több látszat, mint valóság

Az anyák különböző okokból nézik az influenszereket: inspiráció, figyelemelterelés, vagy azért, hogy kapcsolatot találjanak hasonló helyzetű nőkkel. De ez sokszor téves elvárásokhoz vezet, például hogy „lehetséges újra és újra visszatérni a munkába tanácsadóként vagy pszichológusként, miközben kisgyermekeket nevelsz és közben online továbbképzésekben veszel részt.” Az influenszerek rendszeresen posztolnak, de gyakran szűretlen tartalmakat, amelyek félrevezetően hathatnak. „Minél tökéletesebb a Super-Mum, annál nagyobb a látszat, mint a valóság”. És sok nő elhiszi, hogy a tökéletes élet elérhető. Gyakran azonban az influenszerek mögött egész stáb dolgozik – takarítók, kertészek, fotósok, dadák. Ami a képen látszik, az csupán egy részlet – és nem a teljes igazság.


Sok anya kérdezi magától: „Miért nem tudom én is így csinálni? Nem vagyok elég jó?” Az állandó összehasonlítgatás önbizalomhiányhoz vezet. „Az anyainfluenszerek általában maguk is nyomás alatt állnak, és nő bennük az elvárás, hogy megfeleljenek.” A szakértő szerint ez gyakran illúzió. „A legtöbb influenszer már szinte színésznőként viselkedik, egy reklámvilágban, ahol történeteket mesélnek, hogy növeljék a követőszámot.”


„Légy az az anya, aki lenni szeretnél!”

Az anyák különösen hajlamosak a tökéletességre való törekvésre – mondja az Eduverzum szakértője. Jelmondata: „Légy az az anya, aki lenni szeretnél!” Ez azt jelenti: a nőknek joguk van eldönteni, hogyan akarják élni az életüket és hogy mi teszi őket boldoggá. Nem kell mindenki számára ideális anyának lenni. „Az a lány, aki az influenszert látja, nem azt fogja gondolni: „Egy boldog anyát látok, hanem azt: „Egy olyan nőt látok, aki nem dolgozik, hanem háztartásbeli feleségként éli az életét.” Ez torz képet mutat.


Tradwives – egy veszélyes trend

Különösen veszélyesnek tartja a szakértő a „tradwives” trendet, amely az „hagyományos feleségek” (traditional wives) fogalmát élteti. A közösségi médiában olyan nők jelennek meg, akik teljesen alárendelik magukat a családnak és a férjnek. Saját igényeiket háttérbe szorítják. A közösségi oldalaikon a főzésről, takarításról, gyereknevelésről szólnak a tartalmak – a 100%-os hagyományos nő ideálja. Ez sokak számára boldogságnak tűnik, de valójában erősen függőséget és kiszolgáltatottságot teremt, főleg gazdasági téren.


Valóság az illúzió helyett

A Positivo szakértője a kritikus médiakezelést támogatja: „Mindig tartsuk szem előtt, hogy ez egy showműsor, terméket árulnak.” Arra bátorít, hogy keressünk reális példaképeket is. Szerencsére már vannak olyan anyainfluenszerek, akik hitelesebben és kevésbé idealizáltan mutatják meg az életüket. Egy tudományos kutatás szerint egyébként a napi közösségi médiahasználat nem haladhatná meg a 30 percet!

Kapcsolódó cikkek

Instagram-szülők

Instagram-szülők

Kettős élet a valóság és a tökéletesség között.

Hogyan lehet új embereket megismerni?

Hogyan lehet új embereket megismerni?

Kilépni a komfortzónából és idegeneket megszólítani gyakorlás kérdése.

Szülői burnout - Amikor anya és apa kiégnek

Szülői burnout - Amikor anya és apa kiégnek

Ha az otthoni teher túl nagy lesz: Egy pszichológus elmagyarázza, mi vezethet szülői kiégéshez, és mit tehetnek az érintettek.